Verlängerung und Erneuerung der Klassenberechtigung

 

 

 

 

Eine Verlängerung der Klassenberechtigung SEP (Land) und (Sea) ist wieder mit einem Flug möglich. Nach FCL. 740.A (b)(4)

 

 

 

FCL.740.A

Verlängerung von Klassen- und Musterberechtigungen — Flugzeuge

b) Verlängerung von Klassenberechtigungen für einmotorige Flugzeuge mit einem Piloten.

(1) Klassenberechtigungen für einmotorige Flugzeuge mit Kolbentriebwerk und TMG-Berechtigungen. Für die Verlängerung von Klassenberechtigungen und Musterberechtigungen für einmotorige Flugzeuge mit Kolbentriebwerk mit einem Piloten und TMG-Berechtigungen muss der Bewerber:

i) innerhalb von 3 Monaten vor dem Ablaufdatum der Berechtigung eine Befähigungsüberprüfung in der betreffenden Klasse gemäß Anlage 9 dieses Teils bei einem Prüfer absolvieren oder

ii) innerhalb von 12 Monaten vor dem Ablaufdatum der Berechtigung 12 Flugstunden in der betreffenden Klasse absolvieren, die Folgendes umfassen:

— 6 Stunden als PIC,

— 12 Starts und 12 Landungen sowie

— Auffrischungsschulung von mindestens 1 Stunde Gesamtflugzeit mit einem Fluglehrer (FI) oder einem Lehrberechtigten für Klassenberechtigungen (CRI). Bewerbern wird diese Auffrischungsschulung erlassen, wenn sie eine Befähigungsüberprüfung für eine Klassen- oder Musterberechtigung, eine praktische Prüfung oder eine Kompetenzbeurteilung in einer anderen Flugzeugklasse oder einem anderen Flugzeugmuster absolviert haben.

(4) Wenn Bewerber Inhaber sowohl einer Klassenberechtigung für einmotorige Landflugzeuge mit Kolbenmotor als auch einer Klassenberechtigung für einmotorige Wasserflugzeuge mit Kolbenmotor sind, können sie die Anforderungen von Absatz 1 Ziffer ii in einer der beiden Klassen oder einer Kombination von beiden erfüllen und die Einhaltung dieser Anforderungen für beide Berechtigungen erreichen. Mindestens 1 Stunde der vorgeschriebenen PIC-Zeit und 6 der vorgeschriebenen 12 Starts und Landungen müssen in jeder Klasse absolviert werden

 

FCL.740

Validity and renewal of class and type ratings

(a) The period of validity of class and type ratings shall be 1 year, except for single-pilot single-engine class ratings, for which the period of validity shall be 2 years, unless otherwise determined by the operational suitability data, established in accordance with Part-21.

(b) Renewal. If a class or type rating has expired, the applicant shall:

(1) take refresher training at an ATO, when necessary to reach the level of proficiency necessary to safely operate the relevant class or type of aircraft; and

(2) pass a proficiency check in accordance with Appendix 9 to this Part.

Commission Regulation (EU) No 1178/2011

Consolidated version of Regulation 1178/2011 as amended by 290/2012, 70/2014, 245/2014 and 445/2015

Effective date 8 April 2015

 

 

FCL.740.A

Revalidation of class and type ratings — aeroplanes

(a) Revalidation of multi-engine class ratings and type ratings. For revalidation of multi-engine class ratings and type ratings, the applicant shall:

(1) pass a proficiency check in accordance with Appendix 9 to this Part in the relevant class or type of aeroplane or an FSTD representing that class or type, within the 3 months immediately preceding the expiry date of the rating; and

(2) complete during the period of validity of the rating, at least:

(i) 10 route sectors as pilot of the relevant class or type of aeroplane; or

(ii) 1 route sector as pilot of the relevant class or type of aeroplane or FFS, flown with an examiner. This route sector may be flown during the proficiency check.

(3) A pilot working for a commercial air transport operator approved in accordance with the applicable air operations requirements who has passed the operators proficiency check combined with the proficiency check for the revalidation of the class or type rating shall be exempted from complying with the requirement in (2).

(4) The revalidation of an en route instrument rating (EIR) or an IR(A), if held, may be combined with a proficiency check for the revalidation of a class or type rating.

(b) Revalidation of single-pilot single-engine class ratings.

(1) Single-engine piston aeroplane class ratings and TMG ratings. For revalidation of single-pilot single-engine piston aeroplane class ratings or TMG class ratings the applicant shall:

(i) within the 3 months preceding the expiry date of the rating, pass a proficiency check in the relevant class in accordance with Appendix 9 to this Part with an examiner; or

(ii) within the 12 months preceding the expiry date of the rating, complete 12 hours of flight time in the relevant class, including:

- 6 hours as PIC,

- 12 take-offs and 12 landings, and

- a training flight of at least 1 hour with a flight instructor (FI) or a class rating instructor (CRI). Applicants shall be exempted from this flight if they have passed a class or type rating proficiency check or skill test in any other class or type of aeroplane.

(2) When applicants hold both a single-engine piston aeroplane-land class rating and a TMG rating, they may complete the requirements of (1) in either class or a combination thereof , and achieve revalidation of both ratings.

(3) Single-pilot single-engine turbo-prop aeroplanes. For revalidation of single-engine turbo-prop class ratings applicants shall pass a proficiency check on the relevant class in accordance with Appendix 9 to this Part with an examiner, within the 3 months preceding the expiry date of the rating.

(4) When applicants hold both a single-engine piston aeroplane-land class rating and a single-engine piston aeroplane-sea class rating, they may complete the requirements of (1)(ii) in either class or a combination thereof, and achieve the fulfilment of these requirements for both ratings. At least 1 hour of required PIC time and 6 of the required 12 take-offs and landings shall be completed in each class.

(c) Applicants who fail to achieve a pass in all sections of a proficiency check before the expiry date of a class or type rating shall not exercise the privileges of that rating until a pass in the proficiency check has been achieved.

Commission Regulation (EU) No 1178/2011

Consolidated version of Regulation 1178/2011 as amended by 290/2012, 70/2014, 245/2014 and 445/2015

Effective date 8 April 2015

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